Reklámkényszer, avagy eltékozolt percek

Reklámok tömege befolyásolja agyunkat  Fotó: kozossegikalandozasok.hu

Korántsem újdonsült jelenség a reklámdiktatúra. Ám a streamingszolgáltatások és videolejátszások közepette olyannyira eldurvult a hirdetések adta kényszer, hogy látszólag már az algoritmus is haldoklik. Leegyszerűsítem: mindegy, csak legyen reklám.

Nézem a filmet, a videót, a vlogot vagy az élő közvetítést. Egyszer csak fekete képernyő jelenik meg, és háromszoros hangerőn vág arcon az öblítőszer – szemhéjtus – barkácskészlet elkerülhetetlen elegye. Nagyjából így néz ki egy YouTube-reklámblokk, ahogy az előzőekben összefoglaltam. Az 5-10-20 másodperces blokkokat pedig mára az egy vagy akár több percig elhúzódó, csak bizonyos, igen lassan múló idő elteltével átugorható reklámok váltották fel. Mindezek pedig a pénz, a bevétel, a fizetett hirdetésekből fakadó, aligha hihető promóciós érték fejében nézhetetlenné teszik a szolgáltatást. Ez pedig különösképp akkor bosszantó, ha azért még fizettem is.

Értem én, most jogosak lehetnek azok a felvetések, hogy miért nem használok hirdetésblokkolót!? Fordítsuk meg! Vajon a legátlagosabb, pusztán jóindulatú szórakozásból, kedvtelésből videókat nézegető átlagközönség aligha ekkora számítógépguru, hogy csak úgy egyik pillanatról a másikra rápattint egy blokkolószoftvert a böngészőre, és azonnal minden Hawaii lesz…szóval ez talán még gyerekcipőben jár. Ahogy a reklámok értéke is. A tendencia alapján ugyanis megfigyelhető, hogy a reklámklipek felbukkanása teljesen véletlenszerű, semmiféle összefüggést nem mutatnak egymás közt a termékek. Vagy, ha igen, az meglehetősen nyakatekert. Gondolok itt például arra, hogy Salma Hayek és ruhakollekcióia után gyanítom, nem azért jön PlayStation reklám, majd egy fehérítőpromó, mert a színésznő saját ruháit felöltve rendszeresen videójátékozás után szeret nekiállni nagymosást csinálni. E tekintetben pedig a reklám mint egész, irrelevánssá válik, hiszen az átlagfelhasználó leggyakrabban még azt sem nézi meg, ami az ő napi rutinjának is része. Ebből fakadóan pedig az emberi élet értékes perceinek aprópénzért való eltékozlása ez, valamint a jóhiszeműség aljas kihasználása, a szórakozás diktatórikus felhasogatása.

Barna Marci

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.