Megint káosz a vasúton

A mezőgazdaságunk húzóágazat

Péntek este felmentem a MÁV-START térképére. Vasút mániákusként rendszeresen figyelem a honi vasúttársaság szolgáltatását. Reggel a Class FM műsorvezetői már hírt adtak a váci vasút legfrissebb problémájáról, azaz a Vác kisállomáson tönkrement mozdonyról, ennek következtében csak jósnő volt a megmondhatója, mikor kerül Pestre egy vonat.

Estére a teljes, Dunától keletre működő vasút, csődöt mondott. Például a Debrecenből 19.15-kor Mátészalkára induló vonat, az alig hetven kilométeres távon 147 perc késést hozott össze.

A késés a magyar csúcsokban nincs egyedül. Az utolsó utak egyikét futó (augusztus 31-én jár utoljára) fürdős vonat, a Keszthely-Záhony viszonylat kilencvenhat perces késésnél tart. Egy Mezőtúr- Mezőhegyes viszonylatban is nyolcvanhat perces a lemaradás.

A miskolci vonalon sem jobb a helyzet. A Nyugatiból induló IC kilencvenkilenc percet késik. A Tornanádaskára induló szerelvény hetvenkét percnél tart.

Természeteszesen a fővonalon közlekedő és késő vonatok generálják a mellékvonali, csatlakozó szerelvények késését.

Nap, mint nap műszaki problémák zavarják a honi vasút zavartalan közlekedését. A gördülő állomány és vonóerő elavult. Az újonnan telepített biztosító berendezések megbízhatatlanul működnek.

A magyar vasúti közlekedés kiszámíthatatlan. Megbízhatatlansága, pontatlansága okán egyre kevesebben veszik igénybe. A bejáró munkaerő minden nap retteg, hogy a vonata idejében érjen célba, különben munkaadója útilaput köt a talpa alá.

Érdemes inkább kalandtúraként igénybe venni a MÁV szolgáltatásokat. A ráérő, izgalmakra vadászó, adrenalinfröccsre áhítozó magyar állampolgárok számára javasolt a MÁV vonatainak igénybe vétele. Lehet fogadásokat kötni, például arra, hogy valaki képes-e eljutni egy nap alatt Zajtáról Sopronba. A válaszom határozott nem. A menetrend szerint egy napon belül elérhető lenne a hűség városa. A pontatlanságokat ismerve azonban a nemre szavaznék. Ha egy Fehérgyarmattól Debrecenig negyven-hatvan perces késést összeszedő vonat, végre besunnyog a Nagyállomásra, az utazó már minden csatlakozásról lemarad. Örülhet, ha délutánra hazánk fővárosába ér.  És onnan hol van még Sopron?

Megint csak a MÁV-START térképére hivatkozva kérdezem: A GYSEV (Győr-Sopron- Ebenfurth) vasút miért képes a vonatait pontosan közlekedtetni? Általában is, de 22.58-kor sincs késő vonata. Erre adjon valaki magyarázatot! Természetesen lehet. A GYSEV egy gazdasági vállalkozás. Az az érdeke, hogy minden flottul menjen. Megy is. Ékes bizonyítéka, hogy ha valami nagyon akar valaki, az sikerül is. A MÁV miért nem képes megbízható teljesítményre?    

23.07 órakor a Záhonyból Balatonra ruccanó még mindig nem érkezett vissza. Főleg nyugdíjasok között szokás, hogy reggel „leutaznak” a Balatonra. Már Siófokon leszállnak, hogy hosszabban mártózzanak a magyar tengerben, aztán délután induljanak vissza. Ekkora késések miatt (a keszthelyi sebes minden nap pontatlan volt) nem éri meg a lerándulás.

Nyugaton terjed a vasúti fapados szolgáltatás. TGV-n (szupervonat) is utazhat az, aki hónapokkal előre váltja jegyét. Kies hazánkban szükségeltetik a magán vasúttársaságok szolgáltatásainak engedélyezése. A DB (Deutsche Bahn) vagy az ÖBB (osztrák vasúttársaság) kapásból színvonalasabb szolgáltatásokra lenne képes, mint az izzadságszagú MÁV.

Ha nekem egy forintért átadnák a Nagykálló–Nyíradony vasútvonalat, szolgáltató vasutat szerveznék. A MÁV azonban ragaszkodik előjogaihoz, így a vállalkozók vasúti megjelenése nehézkes, akadályozott.

Közben 23.21-kor a Mátészalka–Zajta (30 km) viszonylat utolsó vonata is összeszedett harminckilenc perces kését.

Mit hoz a holnap? A gyakran utazó nem optimista.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.