Szavazhatunk a koronavírusos Hamletre

Egymástól is biztonságos távolságra a nézők  Fotó: szinhaz.online

A Csokonai Színház Hamlet című előadása bekerült a Highlights of Hungary jelöltjei közé. Ez a non-profit kezdeményezés évente, kategóriák nélkül díjazza a legkiválóbb magyar kreatív teljesítményeket. A leginspirálóbb jelöltekre – köztük a Hamletre – február elejétől lehet majd szavazni a szervezet honlapján. (https://www.highlightsofhungary.hu/)

Shakespeare klasszikusát senkinek sem kell bemutatni. A Hamlet című darabot sokan feldolgozták már, a Csokonai Színház társulatától viszont rendhagyó módon láthatjuk ezt az előadást.

A 2020 márciusában berobbanó pandémia bezárásra kényszerítette a színházakat, elszakította egymástól a nézőket és a színészeket. Természetesen számos darab elérhető volt felvételről, de az élő előadást semmi sem pótolhatja. Erre a helyzetre kívánt reflektálni Gemza Péter igazgató. Olyan módon szerette volna megalkotni ezt az előadást, hogy esetleges járványügyi szigorítások mellett is játszható legyen. A darab rendezésére Éry Franciskát kérte fel, aki Londonból érkezett a társulathoz. A megalkotáshoz Nádasdy Ádám fordítását használták fel.

És hogy mitől is formabontó ez az előadás? Attól, hogy új helyszínen és nem megszokott módon játszódik. Tulajdonképpen egy vitrinszínházból sétáló színházzá átalakuló produkciónak lehetnek nemcsak szemlélői, hanem részesei is a nézők. A színészek a Nagyerdei Stadion üvegfallal borított területén játszanak, és egymással sem érintkeznek. A szöveget nem egymáshoz fordulva, hanem a nézők felé mondják, akik egy speciális fülhallgató segítségével hallgatják egymástól másfél méterre ülve.

Méltán tartja a Highlights of Hungary csapata is innovatívnak és inspirálónak a produkciót, hiszen a járvány mellett a költözés is nehezítette a társulat munkáját. Ez az előadás tökéletes példa arra, hogy a legnehezebb helyzetekben is lehet értéket teremteni.

Ez egy igazi modern feldolgozása Shakespeare drámájának. Újragondolták és aktualizálták az alkotók. Egyáltalán nem hiányoztak a reneszánszkori jelmezek és a kihagyott szereplők, jelenetek sem. Így tökéletes, így a miénk.

Szokatlanul hathat azt látni, hogy Hamlet (Rózsa László) telefonon beszél kedvesével, Claudius (Bakota Árpád) és Polonius (Kránicz Richárd) pedig fejhallgatóval hallgatja beszélgetésüket. Ophelia (Mészáros Ibolya) rockénekessé őrül, miután kedvese végzett apjával – kard helyett pisztollyal. Szintén modernitásról tanúskodik, hogy a színészek (Gelányi Bence és Tolnai Hella) e-mailes egyeztetést követően GPS segítségével érkeznek meg a palotához, de az ugrókötelező királyné (Varga Klári) se szerepel minden adaptációban.

Mielőtt elkényelmesedhetne a közönség, megjelent a nézők között Gelányi Bence egy reflektorral a kezében (természetesen maszkban), és azt mondta: „na, jöjjenek! Ne üldögéljenek, jöjjenek már!” A következő helyszínre vezetett minket, ahol nem voltak kihelyezett székek, így ő emlékeztette a nézőket a másfél méteres távolságtartásra. A sírásó jelenetet a párbaj követte, melynek helyszínére ugyancsak sétálni kellett.

A fent említett újítások mind-mind azt mutatják, hogy ki kell lépni a komfortzónánkból ahhoz, hogy valami igazán innovatívot alkossunk. Nem is volt hiábavaló a munka, hiszen a debreceni közönség vastapsán túl a Highlights of Hungary elismerését is bezsebelhették az alkotók.

„Példaértékűnek és követendőnek gondoljuk, hogy egy kényszerhelyzetben olyan kreatív, a színészeknek és a nézőknek is különleges, új perspektívát biztosító megoldást találtak, ami a kulturális élményt, a színész-közönség kapcsolatot egy jól ismert történetben is egészen más dimenzióba helyezte.” – olvasható a nagyköveti méltatásban (Remete Tibor, Böszörményi Nagy Gergely, Oláh Zsanett).

Adott egy klasszikus, melyet igenis lehet aktualizálni. Mi kell ehhez? Egy helyzet, mely életre hívja az innovációt, egy kreatív rendező, hét kiváló színművész, egy formabontó helyszín és előadásonként ötven nyitott néző.

Amikor megvettem a jegyemet az előadásra, tudtam, hogy ez különleges lesz. Tudtam, hogy üvegfal lesz és fülhallgató. Azt viszont elképzelni sem tudtam, hogy ez milyen élményt fog adni. Teljesen más így hallgatni Horatio és Marcellus suttogását a darab elején, Hamlet nagymonológját vagy épp a királyné jajveszékelését. Itt nem a színpad forog, ha más helyszín következik, hanem átsétálunk oda. Igen, néha ki kell mozdulni a komfortzónánkból. Azok közé a szerencsések közé tartozom, akik kétszer is látták ezt a nagyszerű előadást.

Hreskó Anita

 

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.