Panaszáradat a köznevelési fórumon

Ki, mire gondol?

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) az ország százkilencvennyolc tankerületének adta parancsba, hogy vasárnapig köznevelési fórumokat tartsanak.

Gyűjtsék össze az ott elhangzottakat, és továbbítsák feléjük. Február 9-ére országos kerekasztal megbeszélést hirdettek, a minisztérium képviselői nem akarnak felkészületlenül megjelenni.

Három évig agyonhallgatták az oktatás bajait, akadályozták a kritikák napvilágra kerülését. A pedagógus társadalom hosszabb időn keresztül próbálta teljesíteni az oktatási reform előírásait, dolgoztak a nyugodt, eredményes tanításhoz szükséges feltételek hiánya ellenére, elviselték a Klebelsberg intézményfenntartó és a tankerületek bürokratikus, lassú ügyintézését, eltűrték feletteseik felsőbbrendű megnyilvánulásait, alázásait. Egyszer azonban mindig elfogy a türelem. Így történt ez az idei télen is. A Hermann Ottó Gimnázium tantestületének nyílt levele megszólalásra késztette a honi pedagógusokat. Nemcsak az oktatási rendszerről vélekedtek, hanem a változtatások elérésére érdekében összefogást is szorgalmaztak. Ekkor hirtelen aktivizálta magát az Emmi.

A debreceni tankerület a város pedagógusait köznevelési fórumra hívta meg. A február 4-én délután két órára meghirdetett rendezvényre a Kós Károly Művészeti Szakközépiskola rendezvénytermében került sor. Megjelent Pósán László országgyűlési képviselő, Komolay Szabolcs alpolgármester, Szabó Gyula, a debreceni önkormányzat oktatási, ifjúsági és sportbizottságának elnöke és Vántus Andrásné, a tankerület képviseletében.

A körülbelül 200 fős hallgatóság elcsendesült, amikor Pósán László lépett a terembe. Amikor helyet foglalt, a KLIK-et képviselő Karika Rozália, a fórum levezetőjeként nyitotta meg az összejövetelt. A meghívottak bemutatása után bejelentette, hogy tényfeltáró, őszinte tanácskozást vár.

Elsőként Pósán László szólt. Szerinte az oktatásban 2014 előtt nem jól mentek a dolgok, ezért vált szükségessé az oktatás megreformálása. A pedagógusoknak igazuk van, sok a hiba. A problémák forrásaként a szocialista kormányokat jelölte meg. A pedagógus-minősítési rendszer bevezetése érdekében az EU forrásokra még a szocialisták nyújtottak be pályázatokat. Nyertek, így az Orbán kormánynak nem volt más választása, a projektet meg kellett valósítani. A képviselő szerint hibákat követtek el a projektet végrehajtó oktatási cégek. Hibásak azok a pedagógiai szakemberek, akik kitalálták a pedagógus minősítési rendszer mérőszámait, menetét, formáját. Hibás az állami közigazgatás túlburjánzó bürokratikus igényei miatt. Vagyis mindenki vétett, csak a politika nem (a később hozzászólók szembesítették a képviselőt a tényekkel: az oktatási reform, a KLIK létrehozása, a pedagógus minősítés levezénylése, mind-mind politikai akaratból történt).

Pósán László a miskolci Hermann Ottó Gimnázium tantestületének nyílt leveléről is szólt. Úgy véli, a követeléseik többsége nem végiggondolt, nem szakmai, inkább politikai, amely nem szolgálja az oktatás problémáinak megoldását. A hozzászólók később e kijelentésre is reagáltak: A politika alakította ki a helyzetet, ami kiváltotta az érdekeltek elégedetlenségét.

A pedagógusok tankönyvbírálataira válaszul a képviselő véleménye szerint Magyarországon létezik a tankönyvválasztás szabadsága, de a szülők nem biztos, hogy ki tudják fizetni a drágább könyveket. Az állam által rendelt, támogatott, forgalmazott könyvek olcsók, míg a magáncégeké drágák, mert az állam nem támogatja azokat. Különben is hibásak a magánkiadók, mert a könyveikkel csak profitot szeretnének elérni.

Nem érti, hogy a tankönyvekben miért sok a hiba. A tankönyvírók a hibásak, pedig szakemberek, pedagógusok. Hibásak, akik elmulasztják a lektorálást, az ellenőrzést.

A közönség soraiban többen suttogták: ettől függetlenül az állam kiadta a hibáktól hemzsegő könyveket. Azt is hozzátették: olcsó húsnak, híg a leve, azaz olcsó tankönyv nem biztos, hogy a legjobb is.

A képviselő után Vántus Andrásné ismertette az Emmi néhány nap alatt összedobott adminisztrációs terheket csökkentő elképzeléseit. Lazítanak a pedagógusminősítés adminisztrációs terhein. Nagyjából ez a lényeg…, és csak ennyi. Nesze semmi, fogd meg jól. Nem ez a legfontosabb, hanem a leterheltség kérdése- mormogták többen is.

A két előadás után a hozzászólások következtek. Belinszky Péter, az Ady gimnázium tanára kezdte a sort, aki kezdésként egy nyolcoldalas petíciót próbált átadni a levezető elnöknek. Karika Rozália elutasította az átvételt, csak a fórum végén lett volna hajlandó foglalkozni vele, ellenben figyelmeztette a tanárt, ne keltsen hangulatot, és maradjon a tárgynál, azaz akkor éppen az adminisztrációs terhek csökkentése témakörnél. Az adys azonban nem hagyta magát. A petíció a gimnázium tantestületének közös elhatározása, véleményeket és javaslatokat tartalmaz.

Tóth József, a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskola igazgatója a vezetői jogok megnyirbálását sérelmezte, keményen szólt a bürokratikus közbeszerzési eljárásokról. Példaként említette az intézmény egyik zongorájának az ügyét, amelynek megjavítására két évet kellett várnia.

Az intézményi működéshez szükséges eszközök beszerzési nehézkességéről több felszólaló is említést tett.

Tihanyi György, a fórumnak helyet adó Kós Károly Művészeti Szakközépiskola biológia tanára évtizedek alatt az ország egyik legértékesebb botanikus kertjét alakította ki. Állami támogatást nem kapott, a fejlesztéseket pályázati forrásokból oldotta meg. A KLIK megjelenésével nehezültek a beszerzései. Példaként említette a fűnyíró esetét, ami elromlott. Javítása engedélyezésére egy hónapig várt, majd azt elunva saját zsebből finanszírozta, de gyakran saját pénzén vesz a kerti gépekbe üzemanyagot is.

Egy név nélkül felszólaló pedagógusnő elpanaszolta, hogy tavaly december 30-án nem kapott fizetést. Az idei év első munkanapján jelezte vezetőjének, aki azonnal továbbította a problémát. Több alkalommal, több csatornán érdeklődött, míg végre beosztottja január 19-én végre megkapta.

Másik hölgy a tanítás feltételeinek hiányosságait sorolta. A levezető elnök kikelt magából és állította, miszerint az oktatás feltételei adottak. A felszólaló gyorsan megcáfolta: a 32 órás kötelező iskolában tartózkodás nem teszi lehetővé a dolgozatjavítást, saját laptopját használja, nyomtatáshoz otthonról hoz papírt. Ekkor a levezető leállította a hölgyet.

A megjelentek két órán keresztül sorolták panaszaikat. A levezető elnök arroganciája okán azonban fogyatkoztak a kérdések és a résztvevők is. Négy óra körül egyre többen álltak fel, hagyták el a termet. A maradtak letargikusan várták a fórum befejezését. A felvetett problémáikra érdemi válaszokban nem reménykedtek. Sajnos, nem is csalódtak. A törvényekre, rendeletekre hivatkozó, kioktató stílusú vezetői reagálások nem nyerték el a jelenlévők tetszését. Többen kérdezték: vajon a felszólalásokat mennyire kozmetikázva továbbítják a minisztériumba?

Úgy láttuk, a fórumon csak a Debrecen TV munkatársai forgattak és csak a Dehír tudósított.

(Az eseményre a Diszpolgár magazin nem kapott meghívót a szervezőktől, noha a debreceni polgármesteri hivatal sajtóirodáján nyilvántartott médium a Diszpolgár magazin - a főszerk.)

Az oktatási kormányzat véleménye ITT olvasható.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.