Jubileumi fény

A 30. éves Kós Károly Művészeti Szakközépiskola diákja, Takács Ádám a 2014-es OKTV Mozgókép-és médiaismeret tantárgyának első helyezését hozta el, legyőzve az ország legjobb gimnáziumait. Ebből az alkalomból beszélgettünk vele.

- Mikor, hol zajlott az esemény? Milyen menete volt a versenynek?

- A döntőt március 18-án rendezték a budapesti Fazekas Mihály Gyakorlógimnáziumban. Az elődöntőbe bekerült - ha jól emlékszem - 15 versenyző közül nyolcunkat választották ki a döntőre, az ott megírt két esszé alapján (egy filmes és egy médiaismereti témájú feladatot kaptunk). 18-án pedig négy párba osztva kellett egyrészt egy irányított beszélgetés keretén belül megvitatni a már említett esszéket, majd egy kreatív feladat következett. Idén egy fotósorozatot kellett elkészíteni „Győzelem és vereség” témájában.

Rajtam kívül mindenki gimnazista volt, egyedül én érkeztem művészeti irányból – alapvetően másként is álltam hozzá a feladathoz és a versenyhez is. Felkészítő tanárom Kovács Kriszta tanárnő volt. Az előző két évben is ő adta át tudását több versenyzőnek, akik szintén döntősök lettek.

- Hogyan készült a versenyre? Lement néha a bambuszkertbe ihletet meríteni?

- Szerencsére a filmes témakör érdeklődésemmel egybe vágott, egyáltalán nem jelentett gondot, viszont a médiaismereti részt fel kellett frissítenem, mert az igazából nem volt erősségem sohasem.

- Milyen mértékben kellett ismerni az egyetemes és magyar filmtörténetet? Az egyedi filmek elemzésén vagy stílusok felismerésén volt a hangsúly?

- Az elődöntő filmes esszé feladatában a Kanadába emigrált Magyar Dezső Büntetőexpedíció-ját (1970) kellett elemezni és elhelyezni a magyar filmtörténetben, akinek szégyenletesen szócikke sincs a magyar rendezők Wikipédia arcképcsarnokában. Tehát mindenképpen előnyt jelentett a Balázs Béla Stúdió történetének, korszakainak, alkotóinak az ismerete és a kortárs alkotók összehasonlítása Bódy Gáborral vagy éppen Jancsó Miklóssal.

- Volt-e előzetes projektmunka, tanulmány vagy esszé?

- Igen, természetesen volt. Három-három lehetőség közül választhattunk egy esszé- és egy projekttémát. Én Orosz István „Vigyázat, lépcső!” (1989) c. animációs filmjéről írtam esszé-elemzést; projektmunkám pedig egy, a most érettségizőkről készített rövidfilm volt Tíz év múlva munkacímmel, amelyet Cseh Tamásnak kellett ajánlani.

- Ön fest, képregényt rajzol, miközben színész, animátor, forgatókönyvíró és rövidjátékfilm-rendező egyaránt. Melyik területhez vonzódik igazán? Vagy a film komplexitása minden területet egyesít?

- Szakmai tanulmányaim és érdeklődésem sok területet lefednek a felsoroltak közül, de alapvetően a festészet és a film érdekel leginkább.

- Végzős szakközépiskolás. Milyen témát és műfajt választott vizsgafilmjéhez? Itt dolgozott a stáb Debrecenben?

- Szerencsére az érettségin már túl vagyok, és a szakmai vizsgám előtt állok, melynek részeként két mozgóképi projektem van: egy animációs és egy videós munka. Az animációs rész egy parabola-szerű novella adaptáció, Karel Capek Repülő embere alapján; videós vizsgafilmem pedig egy kulturális témájú web-sorozat pilot-epizódja.

- Volt már az iskolának ilyen helyezése? Hogyan ünnepelte meg az iskolai közösség ezt a nagy sikert?

- Igen, például ugyanezen a versenyen az előző két évben is döntős volt iskolánk két tanulója, Kovács Máté és Kiss Imre – az utóbbi harmadik helyezést ért el tavaly. De ezen kívül is nagy eredménnyel vettek/vesznek részt az iskola tanulói különböző pályázatokon és versenyeken (Regionális Filmes és Fotós Fesztivál, 19. Szabadfogású Számítógépes Verseny, Országos Középiskolai Filmszemle, Országos Diák Filmszemle).

Szűk Balázs

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.