Filmes figyelések: Szirmai Gergő

Szűk Balázs és Szirmai Gergő

A filmkritikai véleményblog felfutóban van Magyarországon is. A YouTube legavatottabb „prófétája” (heti szászötvenezer látogató) a Hollywood Hírügynökség hiperaktív szerkesztő-műsorvezető bloggere, a „harmincas évjáratú” Szirmai Gergő. Küldetése: tömegfilmek kritikai elemzése populáris csomagolásban!

Debrecenben, 2014-ben már másodszor lép a személyes „behajózás cseppet sem veszélytelen vizeire”, az Apolló Nagyteremben április 22-én, 18 órakor. Először január 13-án 18 órától „celebrálta”  a 2013-as 47 Ronin c. 3D akció-szamuráj filmet  a szinte csak tini  mámoros és fénykép-trófeát gyűjtő  tömege előtt. Az alábbi beszélgetés a vetítés előtti zajos várakozás alatt készült:

- Lehet-e egy blognak, ami 5-10 perces áradásból áll, valamilyen rituáléja, vagy pedig mindig az adott műfajtól, a véletlentől, a karakterektől függ annak szerkezete?

- Természetesen vannak az alapfelállások: három perc elmélet, és 5-6 perc film, és hírek a végén. Kell, hogy legyen bármilyen struktúra, még ha az változik is. Nekem is meg van a napi rutinom: felkelek hajnalban, kávé, kis gondolkodás, kis jegyzetelés stb. és megy a műsor estig. Persze vannak különböző rituálék, megszokott trendek. Én nagyon is figyelek ezekre.

- De azért két év alatt változtak ezek a formák?

- Változnak, természetesen. Csiszolódnak egyrészt, másrészt az életem maga is befolyásolja a műsor tartalmát, s így előfordul, hogy nagyon másnaposan ülök le a Másnaposak 3-ról beszélni.

- A mainstrem-hez, a fősodor műfajaihoz való vonzódása mennyire befolyásolja beállítódása ritmusát, a stílusa, a szerepjátékát?

- Nem gondolnám, hogy mindez szerepjáték. Én a mainstrem-hez a saját személyiségem miatt vonzódom, s így a műsornak is szerves része igazából az „én felpörgött szerény személyem”.

- Tehát abszolút őszintének kell lennie!

- Igen, ez nem működik e nélkül. Én elég rossz színész hírében állok, csak magamat tudom adni, újra és újra.

- Rögtönzés vagy a megírtság volt kezdetben, és ez változott-e? Azt vettem észre, belenézve a 12 rabszolga év érdekfeszítő értelmezésébe, hogy a megszólító kezdet nagyon is filozofikus, bölcseleti előkészítés, egy mély ráhangolódás…Mintha egy papi szertartás odaadó részese volna. Igazán nagyon tetszett…

- Ennyire érdekes voltam? Van olyan, amikor nagyon pontos akarok lenni, akkor szisztematikusan leírom, hogy mi az, amire feltétlen ki kell térni, de van olyan, amikor egyszerűen csak kiadom magam. Az elméleti részhez mindig sok jegyzetet írok, humoros elemet szinte semmit, mert az akkor jó, ha az úgy jön magától…

- Van egy szerdai archív műsora is, amit gyakorlatilag nézők, hallgatók, „blog-fürkészek” szerkesztenek. Ez egy másfajta megközelítés a premierfilmek fókuszálásához képest?

- Igen. Nagyon régóta volt rá igény, hogy foglalkozzam régi filmekkel, és én ennek annyira nem örültem, mert nem éreztem annyira a hírértéküket. Találtam egy olyan műfajt, hogy valamivel, ami engem a film kapcsán érdekel, összekapcsolom a filmek bemutatásával. Nemcsak ajánlóműsoros, felpörgetett „előszó” ez, hanem hozzákötés valamihez: akár a rendező munkásságához, akár abszolút megfordítása az alaptörténetnek, ami éppen inspirál a filmben.

- Milyen a közönséggel való kapcsolattartása? Sajátosan „szerkesztőknek” nevezi őket.

- Azért nevezem őket így, mert nagyban befolyásolják a műsor kialakulást és történését.

- Ez személyes találkozás is vagy csak virtuális érintkezés?

- Az előbbi kitűntetett, ritkább alkalom pl. egy ankét, meghívás gimnáziumi osztályokba, buli helyekre, nagymozis vetítések előtti bevezetők stb. Jellemzőbbek a kommentek, a levélválaszok, de minden szezon elején ők szokták újraindítani a műsort, maguk.

- 150 blogbeírás felé közeledsz. A 100-nál csináltál egy szubjektív toplistát, saját olvasatú kommentekkel. 150-nél tervezed?

- 200-nál tervezem. Nemsokára elérünk a 150 ezredik feliratkozáshoz, s 150 videóm lesz nemsokára. Rengeteg fordulóhoz, fontos ponthoz érkeztem, mindent ütemezni kell.

- A műsorában egyedüli marad vagy bekapcsol másokat is a későbbiekben?

- Egyedüli maradok. Úgy gondolom, szükségtelen szakembereket magam mellé hívni, amíg én bírom egyedül a „szuflát”. Ez az én gyermekem, ilyen értelemben elengedni nagyon nehéz. Más műsorban viszont dolgozom más emberekkel, hisz van egy másik csatornám.

- Szerzett egy kommunikációs-újságírói diplomát. Szakdolgozata tárgya Tarantino munkássága volt. Ez mennyire határozta meg, hogy operatőr legyen, vagy csak a filmek rajongó szeretete irányította az operatőrség felé?

- Az operatőrség igénye előző tanulmányaim közben alakult ki. Mindig is filmet szerettem volna gyártani-készíteni. Elméleti háttérből jöttem a gyakorlatba, tehát a bölcsész karról a Színház és Filmművészeti Egyetemre, s innen mentem tovább, most már tudatosan, az operatőr mester szakra.

Szűk Balázs

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.